Geri Bildirim sürecinden korkuyu kaldırmak

Bu blogda bağlı çalışanların artacağı bir kültür yaratırken geri bildirim vermenin öneminden, daha doğru geri bildirim verme püf noktalarından ve geri bildirim verirken kaçınmamız gereken noktalardan söz etmiştim. Bugün yapıcı geri bildirimlerin rahatça verilebildiği şirket kültürüne ulaşma yolundaki en büyük engel olan geri bildirime bağlı korkudan ve bundan nasıl kurtulunabileceğinden bahsetmek istiyorum.

 

feedback fear

Geri bildirim kendi içinde korkutucu bir etkiye sahip, veren için de alan için de… Üst düzey yöneticiler dahil geri bildirim genelde “olumsuz” ifadelerle eşleştiriliyor ve mecburiyet olmadıkça kaçınılıyor. Şirketler bazı araçlar geliştirseler de çalışan ve lider arasındaki bu geri bildirim döngüsü genelde bu sebeplerden çalışmıyor. Yapılsa da suya sabuna dokunulmadan “yapıldı” imzası alınarak geçiştiriliyor. Bu konuda takım yöneticilerinin eğitiminin de yeterli olmadığını gözlemliyoruz. Aslında böyle olması gerekmeyebilir. Olumlu ve korku barındırmayan geri bildirim kültürünün yaygınlaşması takım performansı ve çalışan bağlılığını artırır.

Geri Bildirimi sorunları anlama ve çözme için bir araç yapın

Şirketinizdeki geri besleme sürecini ve sorunlarını anlamak için öncelikle bir teşhis yapmak yerinde olur. Şirketinizdeki çalışan ve takım liderleri için şu sorulara nasıl cevap veriyorsunuz ?

  • Her iki yönde geri bildirim ne sıklıkta paylaşılıyor?
  • Düzenli geri bildirim çalışanlar, ekip liderleri ve üst yönetim tarafından teşvik ediliyor mu?
  • Çalışanlar geri bildirim verirken rahatlar mı?
  • Çalışanlar geri bildirim alırken rahatlar mı? Ekip liderleri ve üst yönetim bu konuda ne durumda?

Bu sorulara alınacak cevaplara bağlı olarak şu devam soruları ile sorunun temeline inebilirsiniz..

  • Eğer çalışanlar ger bildirim verirken rahat değilse, neden?
  • Ekip liderleri gelişim üzerine olan diyalogları takip ediyorlar mı?
  • Bağlılığa etki eden problemlerle ilgili eyleme süratle geçiliyor mu?
  • Tüm sürecin sıkıntılı olmasına dair duyduğunuz hikayeler var mı?

Bir lider veya insan kaynakları yöneticisi olarak bu soruların yanıtlarını bilmek çok önemlidir. Böylece hem sürecin nerede takıldığını görebilir, çalışan bağlılığına etkisini ortaya çıkarabilir, hem de organizasyonla ilgili değerli geliştirilecek konuları ortaya çıkarabilirsiniz.

Sürekli ve yapıcı geri bildirim için bir ortam yaratın

Etkin geri bildirim ve bu bildirimin uygun şekilde alınması arkasında bir plan ve strateji varsa daha anlamlı olur. Ortaya konan her geri bildirim mekanizması insan kaynakları ve liderlik ekibi tarafından anlaşılmalı ve geri bildirimi verecek ve alacak çalışanlara önceden bildirilmelidir.

Çalışan bağlılığı anketleri ve performans değerlendirme süreçlerinin benzer amacı çalışanların bağlılığını ve mutluluğunu arttıracak süreçler yaratmaktır. Çalışan bağlılığı anketleri çevresel ve ekiplere dair çalışanların sıkıntılarını ortaya çıkarabilirken performans değerlendirme süreçleri çalışanlara gelişmeleri ve işlerini daha iyi yapabilmeleri için olanaklar sunmalıdır. Bu süreçlerin anlamının çalışanlara anlatılması sürecin yargılama, aşağılama, suçlama gibi hissedilmesini azaltıp bir gelişim aracı olarak görülmesini kolaylaştırabilir.

Ekip liderlerine iki yönlü geri bildirim verme ve alma ile ilgili bilgi ve bir yönlendirici bilgi verilmesi çok değerlidir. Sorulacak ve takip edilecek konuları kısa bir liste ile ekip liderlerine vermek etkili olabilir. Bu diyaloglar yargı ve suçlama dışında ve verilere dayalı ve dürüst bir iletişimi teşvik etmelidir.

Olumlu Geri Bildirim Hikayelerini paylaşın ve takdir edin

Bilindiği gibi, ödül verilen ve takdir edilen davranışlar tekrarlanır. Bu bağlamda geri bildirimlerle ilgili gördüğünüz olumlu örnekleri paylaşıp çalışanlara ve ekip liderlerine ödül vermeyi düşünebilirsiniz. Ekip liderleri geri bildirim aldıklarında nasıl olumlu geri dönüş sağlayacaklarını bilmeliler ve bunu yaptıkça da üst yönetimin ödüllendirmesi olumlu etki yaratacaktır.

Mümkün olduğunda, rutin paylaşımlar sırasında üst yönetici olumlu bir geri bildirim ve gelişme hikayesi anlatırsa “hayatın içinden” gelen bu hikaye çok büyük etki yaratabilir. Biliyoruz ki gerçek hayattan davranış örnekleri çalışanların en çok olumlu tepki verdikleri davranışlardan biridir.

Geri bildirim verirken “sebebini” unutmayın

İyi niyetli olsa bile çalışanlar için geri bildirim vermek zorlayıcı ve korkutucu olabilir. Eğer çalışanların birbirine net, davranışa dayalı, yargılamayan ve geri bildirim verildiğinde bir olumsuz sonucun oluşmayacağı bir ortam yaratılırsa, kültür dönüşmeye başlar. Bunun yollarından biri de, geri bildirimin sebebinin netleştirilmesidir. Geri bildirim ekiplerin ve çalışanların gelişmesi için verilmelidir, kişiliğe değil davranışa odaklanmalıdır. Doğru yapıldığında çalışanlar ve liderler için en güzel hediyedir.

 

 

 

 

 

 

Kaynak : https://www.forbes.com/sites/jimbarnett/2018/12/21/taking-the-fear-out-of-feedback/

Geri Bildirim sürecinden korkuyu kaldırmak” için bir yanıt

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.